lördag 22 december 2007

Troligen sista turen 2007.Torsdag 20/12

Planerade först sista turen på onsdagen, SMHI hade som vanligt ganska osäker prognos.
Det som först skulle vara 2-6 m/s vart 6-10 m/s- sköt fisket till torsdagen och åkte med Christer (team Christers finmekaniska). Torsdag morgon uppstigning i ottan och min granne Anton 16 år gjorde sig redo för sin första trollingtur. Mitt erbjudande av en Mazarine ( sjösjuketablett ) avböjdes vänligt med ett- Pappa blir sjösjuk men inte jag.
Lite över kl 0600 mötte vi Christer och körde iväg mot Laxhall.
Alla beten i vattnet vid åtta tiden och ca en halvtimme senare landar Anton sin första lax.
Lite efter detta frågar han om jag har med mig sjösjuketabletter- men dessa ligger hemma.
Som tur var avtog blåsten och vädret blev på eftermiddagen lugnt och fint.
Dagens fångst blev 3 laxar 2.9 , 3.5 , 6.5 kg och en öring på 4.

När vi kom in på kvällen och skulle rampa stod en Husbil långt ner på rampen och skulle ta upp en Örnvik 580 Pilothouse, det var tydligen mycket tungt för det var en hårsmån från att husbilen blev en husbåt.
Inte många husbilar som har ett högvattenmärke mellan bakrutan och kofångaren.
Lyckligtvis lyckades de få upp både båt och bil.

Eftersom det nu var totalt mörkt så tog jag fiskebaljan upp till den enda lampan i laxhall.
Tänkte bara skära upp fångsten i lådan och senare gå ner till vattnet och skölja samt slänga renset.
När jag stod och skulle snitta första fisken kom en guide från Wildwater och gav mig en utskällning för att jag rensade fisken på betongplattan framför lampan.
När jag förklarade för honom att jag inte tänkt rensa fisken utan bara skära upp den och sedan rensa vid vattnet blev han ursinnig- rampen skulle nu enligt honom stängas för gott för att jag betedde mig som ett svin.
- Om wildwater guiden som kör en audi suv läser detta ska du veta att det inte kom något rens eller blod på betongplattan så det är inte mitt fel om rampen stängs.
Och att jag aldrig kommer köpa en guidning av dig!

Avslutninsvis önskar jag alla en god JUL och ett gott nytt år!
Och tack Christer för en trevlig dag på vänern.

Inlagt av Jörgen

Inga kommentarer: